30 mars 2010

#1: Introduktion

Jag har finurlat länge på ett intressant sätt att beskriva sociala medier, ett sätt som rättar till de många misstag som pr-folk och (mestadels unga) politiker har begått när de försöker beskriva vad sociala medier "är" och dess användningsområden. Resultatet: en serie blogginlägg.

Jag har funderat i flera år på det här, men aldrig riktigt hittat något bra forum att publicera det i. Det är en serie ofärdiga tankar, jag tänker att om jag publicerar dem här kanske andra kan hitta de gillar (eller ogillar) och bygga vidare på. Tankarna har kommit upp lite här och där. Jag är medievetare på master-nivå, vilket gör att jag plöjer igenom litervis med teorier om både sociala och icke-sociala (??) medier - något som såklart väckt en del tankar i ämnet. Jag arbetar med mediekommunikation, har tidigare arbetat både som informatör, webbredaktör och pressekreterare - även där har jag såklart haft anledning att tänka en del kring sociala medier. Men framförallt tror jag att min (queerfeministiska) vänsterradikala aktivism kommer vara en styrka i det här (obetalda, såklart) arbetet. Jag förhåller mig kritisk till allt jag gör, även det jag själv säger till människor som ber mig om råd i mediefrågor.

Det jag tänker göra är alltså att...
Hitta ett produktivt perspektiv på sociala medier som är användbart både för medieanvändare och mediearbetare.
Typ.

Internet har alltid varit socialt
I tidernas begynnelse skrevs boken New media. Sedan dess (lite innan dess, om vi ska vara exakta) har termen Nya medier använts för att referera till den nya, digitaliserade, datoriserade medievärld som gjort sitt stora genombrott under 90-talet. Boken blev en blockbuster och alla läste den. Begreppet New Media gjorde storslagen entré och succé. Idag är inte nya medier ett nytt begrepp längre. De nya medierna har slutat vara nya. Det vore närmast socialt självmort för en mediearbetare att använda begreppet nya medier idag. Det pratas ofta om digitala medier istället, men det är knappt att det kan användas.

Det samma gäller även för begreppet sociala medier. Begreppet har funnits så länge att vi borde kunna släppa det nu. Internet har - med communities, chatrum, bbs-er, MUDar och IRC-kanaler - alltid varit socialt. Det har alltid funnits utrymme för socialitet på internet. Det är inte det sociala som är nytt med de "sociala" medierna. Det är andra saker.

För det första har vissa plattformar (Facebook, Twitter, YouTube, MySpace) blivit så välbefolkade att vi nästan kan räkna med att alla finns där.

För det andra har bloggportalerna (blogger, wordpress) skapat gemensamma spelregler för hur bloggar ska kommunicera med varandra. Bloggarna kan kommunicera med varandra plattformsoberoende.

För det tredje finns det en starkare koppling mellan den individuelle medienavändaren och dennes användare på det sociala mediet. Avatarerna i de sociala medierna refererar direkt till en riktig människa i den fysiska världen.

För det fjärde har nya gadgets (smartphones, etc) inneburit att vi kan nå internet lite när vi vill - vi är inte längre beroende av en dator. Det här kan potentiellt vara en riktigt stor förändring i vår relation till vår medievärld.

Med andra ord, det HAR hänt en massa saker de senaste åren. Däremot har internet inte, helt plötsligt, blivit radikalt annorlunda. Introduktionen av begreppet sociala medier gör att det ser ut som att något radikalt har förändrats.

Vilka skriver jag för?
Ofta hör jag någon ung pr-kille säga något i stil med att "företag vet inte hur man använder sociala medier på RÄTT SÄTT". Jag vet inte riktigt vad rätt eller fel sätt är. Oftast menar den här unge pr-killen (killar, alltid killar) att bara man gör som det är tänkt så blir man framgångsrik. Det här bygger såklart på en rad olika missuppfattningar. Det finns inget rätt eller fel sätt att använda sociala medier. Däremot finns det många olika perspektiv att se på sociala medier. Det finns även, så klart, mer eller mindre genomtänkta sätt att använda sociala medier.

Mitt argument är att de här teknik-centriska pr-killarna i 20-årsåldern har fått definiera vad sociala medier "är". Det är såklart problematiskt.

Jag skriver för att jag vill visa att det finns alternativ till de unga teknik-centriska pr-killarna. Jag skriver för att mediekritiken ska gälla även de sociala medierna.

Om blogginläggsserien
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva i mina olika inlägg än. Jag har några idéer, men jag kanske ändrar mig. Jag kommer absolut komma på nya saker att skriva om.
- Vad sociala medier INTE är
- Vad har ett teknik-centriskt perspektiv inneburit?
- Vilka nya frågor väcker ett användarperspektiv?
- Vilka nya frågor väcker ett textperspektiv?
- Vad skiljer de olika plattormarna åt?
Så, håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar