31 mars 2010

#2: Föreställningar om den sociala medievärlden

KARAKTÄRER
SOCIALT MEDIUM - en kille, runt 20. Modernt nörd-klädd med stora svarta glasögon. Har sin iPhone 3Gs i ständig beredskap.

POLITIKERN - En man, runt 50. Klädd i illasittande dressman-kostym och en slips som var modern någon gång i början av 80-talet. Intryck: förvirrad och tråkig. Stressat och kortfattat språk.

TWITTER-FLÖDET - klädd i ett smutsigt lakan med två utklippta hål för ögonen.

SCENANVISNING
Längst fram på scenkanten står tre höga pallar. De står jämt utspridda över scenen, frän vänster till höger.

SCEN 1
Alla tre karaktärerna gör entré. Under tystnad sätter de sig till rätta på varsin pall. TWITTER-FLÖDET till vänster, det SOCIALA MEDIUMET i mitten och POLITIKERN till höger.

SOCIALT MEDIUM
Jag är ett socialt medium! Jag kan mediera mellan verkligheten (pekar på politikern) och de lösdrivande andarna på Internet (pekar på twitter-flödet)! Jag kan skåda in i medvetandet hos den högsta makten, hos opinionen!

POLITIKERN
Vad säger de, vad säger de?

SOCIALT MEDIUM
Ååååååh, jag kan, jag kan. Jag kan förstå och tolka opinionens innersta väsen! Men jag kan mer! Jag kan styra, påverka den medierade opinionen, jag kan styra dessa högre, osynliga väsen i den riktning jag vill! Ååååååh, aaaaah, med min magiska och heliga pryl (håller upp sin iPhone) kan jag se in i samtiden!

POLITIKERN
Vad säger de? Vad vill de?

SOCIALT MEDIUM
ÅÅÅÅåååh, aaaaah, jag känner kraften! Jag har, genom åratals träning på den nuvarande andevärldens föregångare bemästrat den högsta och mest magiska kunskap som finns att tillgå i vår temporära verklighet! Jag kan TALA MED ANDARNA! AAAaaah, ååååh, uuuh.

POLITIKERN
Vad säger de?

SOCIALT MEDIUM
Jag åkallar er ålderdomliga andar. Jag åkallar dig ICQ, jag åkallar er MUD'ar och IRC-kanaler! Jag åkallar dig Lunarstorm! #AmigaSWE, stå mig bi! Stå mig bi! Aaaah, ååååh...

(hummar för sig själv, stirrar på sin iPhone)

Ableson, stå mig bi! Williams, stå mig bi! Fitzpatrick, stå mig bi! Aaaah, ååååh...

TWITTER-FLÖDET
magstr: @grbul me2.. 2.000 i kvarskatt! OMG!! I älskr skatt ;( #skatt #politik #förstörd-midsommar

SOCIALT MEDIUM
Åååh, andarna skriker efter lägre skatter! De säger, att de älskar dig! De vill ha dig!

POLITIKERN
Åh, ojojoj! Så märkvärdigt! Säg till dem att jag genast ska lyda deras befallning. Lugna andarna, be dem ha tålamod.

SOCIALT MEDIUM
Andarna kräver handlingskraft! Nu!

(det sociala mediumet vänder sig till twitter-flödet, säger med högtravande röst:)

politikern: @magstr Med MIG slipper du kvarskatt! Aldrig mer kvarskatt! #skatt #politik

POLITIKERN
Vad händer? Vad säger de?

SOCIALT MEDIUM
Oooh, aaah, andarna är upprörda. Ring din pressekreterare! Ring Debatt! Ring Uppdrag Granskning!

1 kommentar: