16 februari 2010

Tävling: Vad tycker tidningarna att vi ska diskutera?


Satt här och läste en bok (Gramophone, Film, Typewriter av Friedrich A. Kittler, om du undrar). Kom på en grej.

Såhär, va: när dagstidningarna publicerar artiklar på sina webbplatser så finns det uppenbarligen en liten ruta att kryssa i, med namnet "inkludera kommentarsfält". Ibland kryssas ruta i, ibland inte. Vad som avgör om rutan ska kryssas i eller inte verkar - vid en första anblick - vara slumpen. En artikel om en mordrättegång har kommentarsfunktionen påslagen, en annan med liknande ämne saknar kommentarsmöjligheter.

Men jag har hittat ett mönster. Kolla på DN's förstasida, så kanske du oxå ser det.

Den som gissar rätt får Kittler's bok av mig.

Stay tuned - sanning finns där ute (eller snarare här på min blogg, snart).

5 kommentarer:

  1. En artikel om ett bög-bröllop har kommentarsfunktion. Nästan 300 kommentarer. Undrar om en hetero-bröllopsartikel hade haft kommentarsfunktion?

    SvaraRadera
  2. Peter: Bra uppmärksammat, men du måste ju komma med ett riktigt statement för att vinna boken.
    Ni andra: jag vet hur många som läser min blogg, om bara en tiondel av er deltar i tävlingen blir det ju riktigt många förslag. Bloggar räknas faktiskt, kanske inte riktigt ärligt, som ett socialt medie. Även om jag inte använder det som ett sånt.

    SvaraRadera
  3. TT-artiklar (nej så kallas de inte om de är med i DN, men jag menar de där som det står "TT" i slutet på) har ingen kommentarsfunktion :)
    men... de "andra" har det.
    I found the samband!

    SvaraRadera
  4. Åh jag kanske var otydlig. Mitt svar lyder så här:
    Tidningarna tycker INTE att vi skall diskutera artiklar vars källa är TT.

    SvaraRadera