12 september 2010

Att levla livet

Jag känner nästan aldrig nostalgi. Jag har aldrig nojjat över ålder. Det här är min hemlighet:

Level 1: Tutorial
Jag lärde mig hur kontrollerna fungerar: benen, armarna, rösten, språket. Level 1 gick på tid, efter ett tag var det helt enkelt dags att börja en riktig bana.

Level 2: Skolan
En klurig level. Det verkade som att lösningen var att bli så populär som möjligt, ha många vänner, förstå och kunna använda helt nya sociala spelregler. Utifrån de premisserna verkade Level 2 gå helt åt helvete för mig.

Men, tji fick jag! Som i alla bra TV-spel visade sig lösningen på gåtan vara att tänka helt annorlunda än vad det första intrycket gav för handen. Jag löste Level 2 genom att bli bög, hitta vänner i Stockholm och skaffa mig ett helt liv parallellt till det inskränka och begränsade i Surahammar. Till stöd hade jag så klart mina fyra medspelare S, T, B och A.

Narrativt är spelet upplagt så att de självklara svaren, de som alltså inte är lösningarna, presenteras överallt, av alla karaktärer, i spelet.

Under Level 2 fick jag även tillgång till en del mer avancerade spelalternativ: sex, hångel, åsikter, grymhet, alkohol. Riktig vänskap. Kärlek. Allt sånt där. Allt sånt som är mer spännande om en aldrig varit i kontakt med det tidigare. Saker som senare i spelet oftast saknar nyhetens behag.

Level 3: tidiga vuxenlivet
Verkar lätt, men är klurigare än Level 2. Allt tyder på att lösningen på vuxenlivet är att jobba så mycket som möjligt, bli framgångsrik, tjäna pengar, hänga i rätt kretsar, utbilda sig så mycket som möjligt, ha miljoner projekt på gång samtidigt, bli inne och häftig och härlig.

Men så var det inte. Lösningen på level 3 var att göra upp med allting som hänt i level 1 och 2. Helt oförutsägbart, det hade jag aldrig anat!

Level 4: Snart 30
Den här leveln har jag just börjat spela. Jag vet inte riktigt vad den handlar om. Det verkar som att ett centralt tema i level 4 är hotet från monstret: vardagen. Den självklara lösningen på level 4 verkar vara karriär och struktur. Men jag vet inte. Efter vad jag lärt mig från tidigare banor behöver jag nog se upp för den självklara lösningen.

När jag kommer till Level 5 kommer jag nog skratta åt hur självklar lösningen på level 4 var.

Varje nytt level verkar innebära nya utmaningar och monster som jag, på tidigare levels, aldrig i min vildaste fantasi hade kunnat räkna med skulle uppstå. Det här spelet är hyffsat spännande. Av mig får det 4 av 5 poäng.

Post Scriptum
Att gymma är en väldigt nördig hobbie som passar tv-spelare perfekt. Det finns poängsystem, en spelar individuellt, en behöver hålla koll på mål och teknik. Till skillnad från sporter och annat grupp-socialt är gymmande perfekt för nördar som mig. Jag gymmar för att jag är nörd. Jag gymmar för att det ger mig ro. Jag gymmar för att jag inte gillar lagsporter. Jag gymmar inte av någon annan anledning. Eller jo, jag gymmar för att jag gillar TV-spel.

Gym-nördar som verkligen tar sitt nörderi på allvar slutar med en bodybuilderkropp a'la Gymgrossistens månadsblad. Jag har många parallella nörderier för mig - jag tar inte mitt gym-nörderi på så stort allvar. Men jag ser att bodybuilders relation till sina kroppar är samma som ihärdiga WOW-spelares relation till sina avatarer.

Deinde scriptum

4 kommentarer:

  1. Tack för walkthrough! Jag har fastnad på level 3 men ska pröva dina tips.

    Jag gjorde lite annorlunda i level 2 bara, jag blev aldrig bög tex. Kan man bli det i level 3 eller klara sig utan det? Vill inte gärna börja om från början, har hållit på så länge!

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag med lite marginal passerat Level 4 kan jag avslöja att tricket verkar vara att den enkla lösningen plötsligt faktiskt är lösningen! Helt oväntat, efter så många luringar. Alternativt kan du kanske bli helt hooked och Bli Den Som Klarar Alla Sidequests Som Finns. Det är fömodligen ett bra sätt att få Level 4 att räcka resten av livet.

    SvaraRadera
  3. Arla: bli-bög är en SkipLevel-funktion, de jag känner som använt bli-bög på senare levels har även de ägnat några år åt att skaffa parallella drömliv, vara nyförälskade i sig själva och homogayvärlden. Egentligen kanske lite tråkigt att använda den redan på level 2. Vill du gå vidare till nästa level direkt kan du alltså använda bli-bög, men det finns säkert andra funktioner med samma resultat. Spara bli-bög till level 14 eller nåt.

    Lottie: finns det sidequests här på level 4? Har jag inte märkt än. Coolt! (fast jag vill inte att level 4 ska räcka hela livet, jag vill spela level 20 och se vem som är slutbossen).

    SvaraRadera
  4. I sann TV-spelsanda misstänker jag att slutbossen är ... DU SJÄLV! *Beethovens femma dundrar i bakgrunden*

    SvaraRadera