23 april 2010

Ögonblick vs. Tidsrymd

Jag läser en bok om databas-estetik. Och börjar fundera på flerdimensionella databaser. Och att ta sig fram genom en flerdimensionell rymd. Och den där filmen som A visade mig, där ett ett objekt roterar i fyra dimensioner.


Och av någon aneldning börjar jag tänka på tid som ett flerdimensionellt rum.


Och begreppet ögonblick, jämfört med begreppet tidpunkt.


Begreppet tidpunkt kan användas för att markera en plats i en flerdimensionell tidsrymd. En punkt i tiden. En punkt kan existera i ett oändligt antal dimensioner samtidigt. Koordinater för varje dimension är allt som behövs.


Ett ögonblick, däremot, låter inte som att det kan existera i särskilt många dimensioner.


Men åtminstone fyra. För ordet ögonblick refererar till den där tidpunkten då ögonlocket snabbt sluts och åter öppnas. Som liknar det som händer när slutaren (är det väl) i en systemkamera snabbt rör sig upp och ner och tar en bild. Tryck på avtryckaren - plötsligt blir det mörkt ett ögonblick, istället för ögat är det kamerans ljuskänsliga inre som utsätts för det ögat annars skulle se.


Och då måste ögonblicket innebära att tiden är fyrdimensionell. För ögonblicket för mig just nu är ju inte samma som för dig. Jag sitter i en soffa på ett café och läser en bok. Mina ögonblick sker i en helt plats än dina.


Och de här tankarna tar över, istället för att läsa boken så börjar jag skriva.


Det här är tankar jag inte har någon användning av. Inte nu, kanske aldrig. Ungefär som när jag vaknar och ibland minns en dröm. Skriver jag ned den eller berättar den för någon kommer jag minnas den, åtminstone ett tag. Om jag ignorerar den så svävar den iväg.


Jag tror att tanken kanske är helt värdelös. Men om jag funderar ett tag på den kanske det kommer något vettigt ut av att jag fått den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar