05 april 2010

Försäljarmaskulinitet

To: kundtjänst
from: max strandlund
Subject: Er "Flagship Store"


Hej mobiloperatören,

Jag heter Max och är kund hos er. Jag har en fråga ang. er "Flagship Store" i Stockholm.

Jag besökte er "Flagship Store" för att köpa en iPhone. När jag kom dit frågade jag den trevligare försäljaren (försäljare 1, kan vi kalla henne) varför det inte fanns några kassor. Hon sa att det var för att det här var er Flagship Store. Det gav en intimitet och närhet mellan mig och er försäljare. Det kändes förtroendeingivande, det stärkte såklart min individuella relation till ert varumärke.

Sedan blev intimiteten lite märklig.

Försäljare 2, en man, kom fram till oss när vi stod och försökte beställa min iPhone. Ert administrationssystem krånglade och knakade, därför drog det ut på tiden.

Han ställde sig bredvid mig och frågade om jag ville se "världens häftigaste iPhone-applikation". Jag svarade att jag gärna såg världens heftigaste iPhone-applikation. Det här var ju er "Flagship Store", här är både försäljare och kunder likar på butiksgolvet. Lika inför företaget, antog jag. Jag kände att min konsumtion var något vi gjorde gemensamt, era försäljare och jag.

Applikationen han visade hette Gym Babes. Den bestod av en film på en svettig, snuskig kvinna som sprang mot kameran. Fokus i filmen var på hennes guppande bröst. Er försäljare visade mig någonslags erotisk film.

Plötsligt kände jag mig lite utsatt i er intima "Flagship Store". Det blev väldigt tydligt att jag var den enda kunden i butiken.

Jag antar att er försäljare missbedömt vilken kundkategori jag tillhörde. För det första är jag bög. För det andra är jag väldigt övertygad och aktiv feminist.

Om någon absolut skulle visa erotik för mig i er "Flagship Store" skulle jag alltså hellre se att det var bög-erotik. Helst skulle jag såklart vilja att era försäljare helt lät bli att visa mig erotik när jag försöker köpa en iPhone.

Jag kände mig utsatt och utlämnad. Jag vill minnas att er försäljare t.o.m. sa "höhöhö", men det kan även vara en ren reproduktion av minnen från liknande händelser under min högstadieperiod.

Med anledning av detta har jag ett antal frågor och funderingar:

1. Vilken kundkategori trodde försäljaren att jag tillhörde?
Finns det några emblem, kläder eller atiraljer jag kan bära nästa gång jag besöker er "Flagship Store", som visar att jag inte vill se snuskiga filmer på svettiga bröst?

2. Kan ni tänka er att kanske placera en försäljardisk i er "Flagship Store"?
Intimiteten i er "Flagship Store" gick här över styr. Jag var senare i en annan mobilpoeratörs "Flagship Store". (en vän skulle också köpa en iPhone. Jag rekomenderade honom att undvika er) De hade många diskar, könummersystem, och bjöd dessutom på popcorn. Försäljaren var nästan för trevlig - jag var tvungen att påminna honom om 60-talets du-reform för att sluta kalla mig "ni". Som 26-åring blir det lätt ansträngt när äldre män kallar mig "ni".

Jag tror att en disk skulle påminna era försäljare om att de inte är hemma hos sig, och att deras kunder troligtvis inte vill se erotiska filmer när de köper sina mobiltelefoner.

3. Det har var absolut inte världens bästa applikation!
Det finns många applikationer som betydligt bättre passar in i beskrivningen "världens bästa applikation". Vill ni att jag skickar en lista på andra applikationer som era försäljare kan visa mig och andra kunder istället? Jag kan varmt rekomendera tech-bloggen Mashable för många bra tips vid idétorka. Jag tror att jag, som egenföretagare inom mediebranchen, skulle bli mer benägen att köpa en iPhone om jag blivit introducerad till någon av dessa applikationer.

Vänliga hälsningar

Max Strandlund
Trogen och i övrigt hyffsat nöjd kund

2 kommentarer:

  1. Vad har du råkat ut för? Det var det knepigaste jag hört på länge. Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Tja man blir bara fundersam på hur vissa företag marknadsför sig. Vissa reklamer och affärer gör ju så att man aldrig mer vill gå dit även om dom har bästa priserna mm. Som tex en möbel affär där en kolega gick in och kollade på en prydnads musse pigg som han visste kostade 5000 kr och han hade redan en tidigare. Men när han bad expediten ta ner en från hyllan tittade hon bara på henne och sa den är dyr. Som om min kollega inte skulle ha råd med den. Hm väldigt säljande. Vi kan bara konstatera vilka konstiga affärer och säljare det finns hoppas dom utrotar sig själva! Kram från bror.

    SvaraRadera