22 februari 2011

Nycklar, spärrar, gränser

I förra blogginlägget nämnde jag en tankefigur som jag återkommit till då och då de senaste åren. Jag tror att jag nämnt den i bloggen tidigare, men hittar inget inlägg om den. Därför:

Tankefiguren är såhär:

Vi rör oss i mönster, i en slinga. En fysisk slinga, den innebär reell, fysisk förflyttning.

Det här handlar om det fysiska rummet, ingen teoretisk upbyggnad. Det här handlar närmast om arkitektur.

Jag rör mig i mina slingor. Jag passerar ständigt genom spärrar ofta avsedda specifikt för mig och ett fåtal andra - ingen annan kan röra sig i min specifika slinga.

Idag har jag tagit mig igenom följande spärrar:
- 08.35 Tunnelbanespärr
- 08.55 Kod, Ytterdörr, jobbet
- 08.57 Nyckel och larmkod, jobbet
- 17.36 Tunnelbanespärr
- 17.46 Kassa, mataffär
- 18.10 Entré, gym
- 18.55 Ytterdörr, hemma
- 18.58 Lägenhetsdörr, hemma
Jag använder mina verktyg för passage utan att tänka på det. Jag drar mitt betalkort, jag slår mina koder, jag använder mina nycklar, jag visar mina plastkort.

Vill jag resa någonstans - vart som helst - viftar jag med mitt pass.

Det som hände i torsdags var att en av dörrarna i min slinga slog igen
Nycklarna är makt. Nycklarna är symbolisk makt i materiell form, som påverkar min faktiska, rent fysiska tillgänglighet till fysiska utrymmen.

För makten om tillträde till olika kulturella rum beskrivs ofta i kulturella termer. Möjligtvis hänvisas till att kultur får fysisk manifestation. Men manifestationen är inte i rummet i sig, det är linjerna som är manifestationerna. Och linjerna - gränserna - är mer än bara manifestationer. De är själva verksamma.

De är verksamma även när de inte manifesterar sin kulturella särprägel. Dörren var låst, men kulturen var överens om att jag hade tillträde. Lägenheten är ju Min! Egendom, ni vet.

Utan pengar är du hungrig. Utan nycklar till ett hem fryser du. Utan pass är du "papperslös"eller "illegal" (dessa vedervärdiga begrepp. Hur kan människan vara illegal? Äckligt sätt att se på medmänniskor, att referera till dem som illegala).

Det som händer om du är fattig, saknar bostad, saknar arbete, saknar "papper", är inte bara att du nekas tillträde till vissa rum.

Det innebär framförallt att du nekas passage genom vissa spärrar. I fösta hand är det dörren - inte rummet innanför -  som avgör om du är välkommen eller inte. Och reglerna, såklart. Kulturen.

Precis som kartans linjer.
Du vet - linjerna på en karta. Är du född på rätt sida av en socialt och kulturellt beslutad linje (i Sverige, t.ex.) innebär det vissa kulturellt skapade, men endå existerande, rättigheter. Rättigheter som verkar naturgivna, men självklart inte är det. (det här är klassisk, postmodern kritik av det moderna samhällesbygget, så det känner du säkert igen).

Det intressanta är de där fiktiva linjerna:

a. Fysiskt manifesteras i form av passkontroller.
b. Reproduceras i form av låsta dörrar, tunnelbanespärrar, kassaband och andra gränser som manifesterar kulturellt bestämda maktförhållande om egendom och tillträde.

Intressant? Jag vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar